Schulmaneffekten

Det var en jäkla låda det hålls kring Alexander Schulman's artikel i DN häromdagen, behandlande ämnet "Bloggares makt". Jag vet inte om jag anser det vara komiskt, skrämmande eller lite av båda att folk trissar upp en fullfjädrad debatt om saken? Hur som helst ger jag mig härmed in i den, med huvudet före. ;)

Personligen anser jag att det är väldigt underhållande att läsa andras bloggar. Skriver personerna i fråga om saker som är helt ovidkommande i mitt liv så väljer jag att klicka vidare. Vet inte heller om jag låter mig påverkas i någon utsträckning, kanske blir jag mer påverkad än vad jag själv tror.
Men jag ställer mig en smula frågande till de som för fram argumenten att människor skulle påverkas negativt av vad andra skriver i sina små bloggar. Jag finner det högst osannolikt. Om folk plötsligt får ett sjukligt begär efter dyra märkeskläder efter att ha läst blondinbellas blogg så må det väl vara deras ensak? Det är ju på det hela taget ingen som skadas av något sådant.

Må vara att det är annat som gäller om vi till exempel pratar om psykiskt instabila ungdomar som klickar in sig på "fel" bloggar och där blir så påverkade av vad andra skriver att de fortsätter skada sig själva ännu mer. Men jag anser att man ganska omgående kan slå fast att det i dessa fall knappast är de inblandade bloggarna som är orsaken till dessa människors problem. 

Det är också intressant att så fort det talas om att människor påverkas av något så framställs den påverkan i 99 fall av 100 som en negativ sådan. Man ska inte glömma bort det faktum att det troligtvis existerar lika många ytliga "skit"-bloggar som bloggar där människor som faktiskt tänkt efter uttrycker sig och delar med sig av vad de kommit fram till. Dessa texter borde väl påverka i lika stor utsträckning som de övriga, och det borde väl i så fall precis lika gärna kunna leda till en positiv påverkan?

På det hela taget känns hela diskussionen en aning besmittad av något slags "Sila mygg och svälja kameler"-syndrom. Man frågar sig när folk egentligen på allvar ska börja tänka själva, för i rimlighetens namn borde väl varje någorlunda självgående individ kunna bestämma själv vad den ska låta sig påverkas av, åtminstone när vi talar om så förhållandevis trivila plan som en sketen blogg bland miljoner andra.


Klockan 23.00 ikväll börjar min semester.

Ratta-datta-daaaaa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0